STATUT MIEJSKIEGO LUDOWEGO KLUBU SPORTOWEGO
„TUCHOLANKA” W TUCHOLI
ROZDZIAŁ 1
NAZWA, TEREN DZIAŁANIA, SIEDZIBA WŁADZ, CHARAKTER PRAWNY
§ 1
- Stowarzyszenie nosi nazwę: Miejski Ludowy Klub Sportowy „ Tucholanka”, zwany dalej „Klubem”.
§ 2
- Terenem działania Klubu jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej, a siedzibą miasto Tuchola.
- Klub może prowadzić swoją działalność również poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej.
§ 3
- Klub działa zgodnie z przepisami Ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej, Ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach, Ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, Ustawy z dnia 29 lipca 2005 r.o sporcie kwalifikowanym oraz niniejszym statutem.
§ 4
- Klub posiada osobowość prawną.
- Klub może tworzyć jednostki regulaminowe działające w ramach Klubu.
§ 5
- Klub opiera swoją działalność na pracy społecznej swoich Członków. Dla realizacji określonych celów statutowych Klub może zatrudnić pracowników.
§ 6
- Klub jest członkiem Zrzeszenia „ Ludowe Zespoły Sportowe” i może być członkiem innych organizacji sportowych o podobnym profilu działania.
§ 7
- Klub może używać pieczęci, posiadać odznakę organizacyjną, sztandar oraz wydawać komunikaty zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
- Odznaką Klubu jest emblemat w kształcie 6-boku z napisem MLKS TUCHOLANKA 1945 (załącznik nr 1 do statutu)
- Barwami Klubu są kolory zielony i czerwony.
ROZDZIAŁ 2
CELE I ŚRODKI DZIAŁANIA
§ 8
- Celem Klubu jest:
1) upowszechnianie kultury fizycznej, sportu na rzecz ogółu społeczności, w tym środowisku dzieci i młodzieży,
2) wychowywanie dzieci i młodzieży w oparciu o fundamentalne zasady sportu – ideę „fair play”, szacunku dla rywala,
3) kształtowanie poprzez sport racjonalnych zachowań w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa osobistego i powszechnego.
- Klub realizuje swoje cele poprzez::
1) współdziałanie z władzami sportowymi, państwowymi i samorządowymi w celu
zapewnienia członkom właściwych warunków do uprawiania sportu;
2) uczestniczenie w rozgrywkach i zawodach sportowych rangi krajowej
i międzynarodowej;
3) organizowanie zawodów, imprez sportowych i rekreacyjnych oraz obozów sportowych
i seminariów;
4) prowadzenie działalności szkoleniowej, kursów i innych zajęć w zakresie kultury
fizycznej;
5) współdziałanie w zakresie opieki lekarskiej nad swoimi członkami;
6) sprawowanie opieki wychowawczej, rozstrzyganie sporów powstałych w Klubie;
7) zmierzanie do zrzeszenia jak największej liczby członków z terenu działalności Klubu;
8) rozwijanie różnych form współzawodnictwa w celu osiągania dobrych wyników
sportowych i wychowawczych;
9) działanie na rzecz środowiska osób niepełnosprawnych;
10) przeciwdziałanie patologiom społecznym tj. alkoholizmowi, narkomanii;
11) działanie na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy
między społeczeństwami;
12) realizuje zadania Państwa i Samorządów w dziedzinie upowszechniania sportu
powszechnego, rekreacji ruchowej;
13) promocję i organizowanie wolontariatu;
§ 9
- Dla zapewnienia środków finansowych na realizację celów statutowych – Klub może prowadzić działalność gospodarczą.
ROZDZIAŁ 3
CZŁONKOWIE KLUBU, ICH PRAWA I OBOWIĄZKI
§ 10
- Członkowie Klubu dzielą się na:
1) zwyczajnych,
2) uczestników,
3) honorowych,
4) wspierających.
§ 11
- Członkami zwyczajnymi mogą być pełnoletni obywatele zamieszkali tak w kraju jak i za granicą, przyjęci przez Zarząd Klubu na podstawie pisemnej deklaracji.
- Członkami uczestnikami mogą być uczniowie i inni niepełnoletni obywatele – za zgodą rodziców lub opiekunów prawnych na podstawie pisemnej deklaracji w trybie określonym w ust. 1.
- Członkami honorowymi mogą być osoby fizyczne, niezależnie od obywatelstwa, zasłużone szczególnie dla rozwoju Klubu. Godność Członka Honorowego nadaje Walne Zebranie Klubu na wniosek Zarządu.
- Członkami wspierającymi mogą być osoby prawne i fizyczne uznające i wspierające materialnie cele Klubu, przyjęte w trybie określonym w ust. 1.
§ 12
- Członkowie zwyczajni mają prawo:
1) wybierać i być wybieranymi do władz Klubu oraz posiadają głos stanowiący,
2) uczestniczyć w krajowych i zagranicznych imprezach sportowych oraz szkoleniowych na zasadach określonych przez Zarząd Klubu,
3) zgłaszać postulaty i wnioski wobec władz oraz oceniać ich działania,
4) korzystać z uprawnień członkowskich wynikających ze statutowej działalności Klubu,
5) nosić odznakę z godłem Klubu oraz posiadać legitymację członkowską.
- Członkowie – uczestnicy w wieku od 16 do 18 lat mają wszystkie prawa członków zwyczajnych z tym, że w składzie Zarządu większość muszą stanowić osoby o pełnej zdolności do czynności prawnych.
- Członkowie - uczestnicy w wieku poniżej 16 lat mają wszystkie prawa członków zwyczajnych z wyjątkiem biernego i czynnego prawa wyborczego.
- Członkowie honorowi mają wszelkie prawa członków zwyczajnych z wyjątkiem biernego prawa wyborczego.
- Członkowie wspierający mają prawa członków Klubu z głosem doradczym.
§ 13
- Członkowie Klubu zobowiązani są do:
1) aktywnej działalności na rzecz rozwoju Klubu,
2) przestrzegania statutu, regulaminów i decyzji władz Klubu,
3) stałego podnoszenia poziomu sportowego swych członków,
4) udziału w mistrzostwach i zawodach organizowanych przez Klub,
5) regularnego opłacania składki członkowskiej w wysokości ustalonej przez Walne Zebranie Członków z wyjątkiem członków honorowych.
§ 14
- Członkostwo ustaje w przypadku:
1) wystąpienia członka Klubu zgłoszonego na piśmie,
2) rozwiązania się Klubu,
3) wykluczenia przez Zarząd w przypadku naruszenia postanowień niniejszego statutu,
4) nie opłacania składek członkowskich przez okres 2 lat.
- Członek Klubu może być zawieszony w prawach członkowskich przez Zarząd w przypadku nie brania czynnego udziału w realizacji zadań i celów Klubu lub innego naruszenia postanowień statutu i uchwał.
- Zawieszenie w prawach członkowskich polega na okresowym pozbawieniu uprawnień statutowych a w szczególności prawa do udziału w rozgrywkach sportowych i działalności szkoleniowej Klubu.
- Od decyzji o wykluczeniu lub zawieszeniu w prawach członkowskich przysługuje stronie prawo odwołania się do Walnego Zebrania Członków w terminie 30 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o podjętej uchwale.
ROZDZIAŁ 4
WŁADZE KLUBU
§ 15
- Władzami Klubu są:
1) Walne Zebranie Członków
2) Zarząd
3) Komisja Rewizyjna
§ 16
- Kadencja władz Klubu trwa 4 lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu tajnym lub jawnym w zależności od uchwały Walnego Zebrania Członków.
§ 17
- Najwyższą władzą Klubu jest Walne Zebranie Członków zwoływane przez Zarząd raz w roku jako sprawozdawcze i co cztery lata jako sprawozdawczo – wyborcze.
- Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:
1) uchwalenie statutu i podejmowanie uchwał o zmianach w statucie i rozwiązaniu się Klubu oraz w sprawach majątkowych;
2) wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej;
3) uchwalenie głównych kierunków i programów działania Klubu;
4) rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdania z działalności ustępujących władz;
5) udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi na wniosek Komisji Rewizyjnej;
6) uchwalanie wysokości składki członkowskiej i innych opłat na rzecz Klubu;
7) rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu w sprawie wykluczenia lub zawieszenia w prawach członka;
8) rozpatrywanie oraz rozstrzyganie wniosków Zarządu i członków Klubu.
§ 18
- W Walnym Zebraniu Członków biorą udział:
1) Z głosem stanowiącym:
a) członkowie zwyczajni i honorowi Klubu
b) członkowie – uczestnicy w wieku 16 – 18 lat
2) Z głosem doradczym:
a) członkowie – uczestnicy w wieku poniżej 16 lat
b) członkowie wspierający oraz zaproszeni goście.
§ 19
- Uchwały Walnego Zebrania Członków zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej 1/2 ogólnej liczby członków w pierwszym terminie i bez względu na liczbę członków w drugim terminie tj. 15 minut po godzinie ustalonej w pierwszym terminie.
§ 20
- Walne Zebrania Członków zwołuje Zarząd Klubu.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie może być zwołane w skutek:
1) uchwały Zarządu podjętej większością 2/3 głosów;
2) wniosku Komisji Rewizyjnej;
3) wniosku zgłoszonego przez co najmniej 1/2 ogólnej liczby członków zwyczajnych, członków – uczestników w wieku 16 – 18 lat oraz członków honorowych.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie zwoływane jest przez Zarząd w terminie miesiąca od zgłoszenia wniosku lub podjętej uchwały i obraduje nad sprawami dla, których zostało zwołane.
- O terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zebrania Członków Zarząd zawiadamia członków co najmniej na 3 tygodnie przed terminem Walnego Zebrania Członków.
§ 21
- Zarząd jest organem władzy Klubu działającym pomiędzy Walnymi Zebraniami Członków.
§ 22
- Zarząd składa się z 11 – 13 osób wybranych przez Walne Zebrania Członków.
§ 23
- Do kompetencji Zarządu należy:
1) reprezentowanie Klubu na zewnątrz oraz działanie w jego imieniu;
2) realizowanie uchwał wytycznych i zaleceń Walnego Zebrania Członków;
3) kierowanie całokształtem działalności Klubu;
4) zarządzanie majątkiem i funduszami Klubu zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania;
5) uchwalenie planów działania i planów finansowych;
6) zwoływanie Walnego Zebrania Członków;
7) powoływanie jednostek regulaminowych, komisji problemowych i zatwierdzeniu ich regulaminów;
8) przyjmowanie, zawieszanie, wykreślanie oraz wykluczenie członków klubu;
9) uchwalanie wyróżnień i nagród za aktywną działalność w Klubie w zakresie działalności organizacyjnej i sportowej.
§ 24
- W razie ustąpienia Prezesa Zarządu w czasie trwania kadencji, Zarządowi przysługuje prawo wyboru nowego Prezesa, który pełni tę funkcję do czasu Walnego Zebrania Sprawozdawczo – Wyborczego.
§ 25
- Zarząd konstytuuje się na pierwszym zebraniu, któremu przewodniczy Przewodniczący Walnego Zebrania Członków.
- Zarząd wybiera ze swego grona Prezesa, 1 – 2 Wiceprezesów oraz Sekretarza.
3. Zarząd prowadzi sprawy bieżące oraz reprezentuje Klub na zewnątrz i działa w jego imieniu.
4. Zakres działania, organizację oraz tryb pracy Zarządu i jego organów określają plany pracy
uchwalane przez Zarząd.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się przynajmniej raz na kwartał.
- Do składania oświadczeń woli w imieniu Klubu w tym w sprawach majątkowych uprawnionych jest dwóch członków Zarządu działających łącznie : Prezesa i Wiceprezesa oraz Sekretarza.
- Prezes Klubu lub inny Członek Zarządu upoważniony przez Zarząd pełni w rozumieniu prawa funkcję Kierownika zakładu pracy.
§ 26
- Komisja Rewizyjna składa się z 3–5 osób w tym przewodniczącego, wiceprzewodniczącego i sekretarza.
- Komisja Rewizyjna przeprowadza co najmniej raz w roku kontrolę statutowej i finansowo- gospodarczej działalności Klubu.
- Komisja Rewizyjna przekłada Walnemu Zebraniu Członków sprawozdanie ze swojej działalności oraz posiada wyłączne prawo stawiania wniosków w sprawach absolutorium dla Zarządu.
- Komisja Rewizyjna ma prawo występowania do Zarządu z wnioskami wynikającymi z ustaleń kontroli i żądania wyjaśnień oraz usunięcia nieprawidłowości.
- Przewodniczący Komisji Rewizyjnej lub upoważniony przez niego członek komisji ma prawo brać udział w posiedzeniach Zarządu i innych organów z głosem doradczym.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą być członkami Zarządu ani pozostawać z nimi w stosunkach pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwa z winy umyślnej.
§ 27
- W przypadku ustąpienia członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej władzom tym przysługuje prawo kooptacji.
- Liczba członków władz pochodzących z kooptacji nie może przekroczyć 1/3 liczby członków pochodzących z wyboru.
ROZDZIAŁ 5
MAJĄTEK I FUNDUSZ KLUBU
§ 28
- Majątek Klubu stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze.
- Na fundusz Klubu składają się:
1) składki roczne członków Klubu;
2) wpływy z zawodów i imprez organizowanych przez Klub;
3) darowizny, dotacje i środki pochodzące z innej działalności statutowej i gospodarczej Klubu.
§ 29
- Klub może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji celów statutowych, a cały dochód z tej działalności zostaje przeznaczony na realizację działalności statutowej.
- Klub może tworzyć spółki i przystępować do już istniejących.
- Dokumentacja rachunkowa dla prowadzonej przez Klub działalności gospodarczej jest prowadzona oddzielnie w stosunku do realizowanej przez nie działalności pożytku publicznego.
- Szczególne zasady gospodarki finansowej Klubu, jeśli jest to konieczne w świetle odpowiednich przepisów, uchwala Zarząd w drodze odpowiedniego regulaminu.
- Klub odpowiada za swoje zobowiązania całym swoim majątkiem.
§30
- Klub nie może udzielać pożyczek ani zabezpieczać swoim majątkiem zobowiązań w stosunku do członków Klubu, członków organów lub pracowników Klubu oraz osób bliskich, tj. osób, z którymi pozostają w związku małżeńskim, albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli.
- Klub nie może przekazywać swojego majątku na rzecz swych członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu.
- Klub nie może dokonywać zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Klubu, członkowie jego organów lub pracownicy oraz bliskie im osoby.
§ 31
- Do ważności oświadczeń dotyczących praw i obowiązków majątkowych Klubu wymagane jest współdziałanie dwóch osób: prezesa lub wiceprezesa oraz sekretarza lub głównego księgowego.
ROZDZIAŁ 6
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 32
- Zmiana statutu może być uchwalona przez Walne Zebranie Członków większością 2/3 głosów w obecności – w pierwszym terminie, co najmniej połowy ogólnej liczby członków Klubu posiadających głos stanowiący – w drugim terminie bez względu na ilość obecnych na Walnym Zebraniu członków Klubu posiadających głos stanowiący.
§ 33
- Rozwiązanie się Klubu następuje w przypadku podjęcia Uchwały przez Walne Zebranie Członków większością 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy liczby członków Klubu posiadających głos stanowiący.
Uchwała o rozwiązaniu Klubu określa sposób jego likwidacji oraz przeznaczenia majątku Klubu.
- Uchwała o rozwiązaniu się Klubu powinna określać przeznaczenie majątku Klubu.
- Po zakończeniu likwidacji Klubu likwidator występuje do organu rejestracyjnego z wnioskiem o wykreślenie Klubu z rejestru stowarzyszeń kultury fizycznej.
Niniejszy Statut został uchwalony
przez Walne Zebranie Członków